Subject: Päring
From: MTÜ Autistid juhatus <[email-masked]>
To: "SiM info" <[email-masked]>
Date: Tue, 14 Jul 2026 13:45:59 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Meil on küsimus, miks on nii relvaloa taotlemist kui abipolitseinikuks 
kvalifitseerumise välistuste seas "pervasiivsed arenguhäired" ehk kaasaja 
mõistes autism.

Miks peaks autist olemine sellised asjad lausvälistama, ilma indiviidi 
individuaalselt hindamata nagu hinnatakse mitteautistide puhul, jääb 
arusaamatuks, kuna uuringud on näidanud, et autistid pole teistest 
ohtlikumad ega käitu relvadega hooletumalt. Autism pole psüühikahäire, vaid 
neuroarenguline erinevus. Tegu pole patoloogiaga, vaid normaalse 
inimmitmekesisuse osaga. Lihtsalt autist olemine ehk vähemusrühma kuulumine 
ei välista ühelgi alal tegutsemist. Välistavad individuaalsed tegurid, mille 
olemasolu või puudumine tuleb välja selgitada iga indiviidi põhiselt eraldi.

Meieni on juba jõudnud juhtumeid, kus inimesel on pikki aastaid olnud 
relvaluba, aga nüüd, kui ta järsku autismidoagnoosi sai, ütleb arst, et tema 
relvaluba enam ei pikendata, kuigi inimese tervislik seisund on sama ning 
reaalseid takistusi ei esine.

Samuti tekitab selline asi olukorra, kus me peame tõsiselt kaaluma oma 
sihtrühmale soovituse andmist, et tasub hoolega järele mõelda, kas hankida 
oma lapsele või endale autismidiagnoosi, et vältida diskrimineerimist ja 
tagada tema sobivuse hindamine tema tegelike võimete ja piirangute 
kontekstis, mitte eelarvamuste ja müütide põhjal.
See kahjustab tõsiselt meie sihtrühma, kuna varajane autismidiagnoos tagab, 
nagu uuringud näitavad, oluliselt parema elukvaliteedi, ning ka hilisel on 
märkimisväärsed kasutegurid, nii vajaliku toeni jõudmisel kui iseenda 
mõistmisel ja aktsepteerimisel.

Tegime hiljuti päringu ka õiguskantslerile, kas relvaloa osas piirang on 
põhiseadusega kooskõlas. Abipolitseinikuameti osas pole me veel päringut 
teinud, sest info selle kohta jõudis meieni alles eile.

Saime infot, et mis puutub relvaseadusse, esitatakse uus eelnõu Riigikogule 
sügisel. Meid huvitab, kuidas on seal parandatud kõnealust, välistusi 
sisaldavat määrust. Samuti soovime teada, kuidas ja millal on plaanis ette 
võtta abipolitseinikuks saamise välistuste osa parandamine.

Lugupidamisega

Birgit Soans-Özdemir
Juhatuse liige
MTÜ Autistid
[email-masked] <mailto:[email-masked]>